پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
يكشنبه9 ارديبهشت 1403     Sunday, April 28, 2024

چشم انداز چاپ دیجیتال بسته بندی و لیبل در سال 2024 از نگاه متخصصان

آینده ی چاپ دیجیتال لیبل و بسته بندی سرشار از فرصت ها و چالش هاست. چه در بخش تولید و عرضه ی سیستم ها و ماشین آلات چاپ دیجیتال فعالیت داشته باشید، چه در بخش تولید محصولات چاپی و چه در بخش زنجیره ی تامین، پیش بینی چشم انداز این صنعت می تواند به نگاه استراتژیک شما در مورد آینده ی کسب و کارتان کمک کند.

بی شک یکی از رویدادهای مهم سال 2024 که می تواند روندهای مهم صنعت را برای چند سال آینده مشخص کند، دروپای 2024 است. از زمان دروپای 2016 تا به امروز اتفاقات زیادی در صنعت چاپ و بسته بندی رخ داده که بلوغ آنها را می توانیم در دروپای امسال ببینیم. بااینحال، دروپا تنها موضوع مهم امسال نخواهد بود. چالش های زنجیره ی تامین، نوسانات اقتصادی و تردیدهای مربوط به سرمایه گذاری در این بخش هم از موضوعات کلیدی هستند که در تعیین روندهای آینده ی این صنعت تاثیر گذارند. در ادامه ی این مقاله، به نظرات برخی از متخصصان فعال در زمینه ی چاپ دیجیتال لیبل و بسته بندی می پردازیم که خواندشان خالی از لطف نیست.

پائولو گراسو، مدیر فروش از کمپانی Actega Metal Print
در آخرین رویداد لیبل اکسپو از تازه ترین دستاوردهای چاپ دیجیتال لیبل و بسته بندی رونمایی شد و از آخرین به روزرسانی های فناوری آگاه شدیم. اما به نظر من یکی از مهمترین روندهای امسال و سال های پیش رو، بیش از هرچیز توجه به خواست و دغدغه های مشتریان است. خوشبختانه روند دیجیتالی سازی فرآیندها می تواند به نیاز سفارشی سازی و تولید بر حسب تقاضا به خوبی پاسخ دهد. علاوه بر این، اینروزها در صنعت بسته بندی شاهد کمبود شدید اپراتورهای ماهر هستیم که جریان تولید را با اختلال رو به رو کرده است. چاپ دیجیتال می تواند با اتوماتیک کردن بسیاری از فرآیندها این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. البته باید در نظر داشته باشیم که هرگونه تغییر در جریان کاری نباید به قیمت کاهش کیفیت استاندارد بازار انجام شود. البته سال 2024 سال توجه زیاد به مساله ی پایداری هم هست که دامنه ی خود را به اپراتورهای سالن چاپ هم رسانده است.  

دیوید ریچارد، رئیس و مدیر عامل کمپانی Amberley Labels
سال 2023 برای صنعت چاپ و بسته بندی سال پرچالشی بود؛ مشکلاتی که در زمینه ی کمبود مواد خام وجود داشت باعث شد که حجم تولید سالانه کاهش بیاید که مشکلات اقتصادی متعددی را برای کسب و کارها ایجاد کرد. دامنه ی این مشکلات به سال 2024 هم کشیده شده و بنابراین کسب و کارها باید طبق شرایط کنونی زنجیره ی تامین، برنامه ی 12 تا 18 ماهه مناسبی برای خود ترتیب دهند.
توجه به خواست مشتری هیچوقت به اندازه ی امروز مهم نبوده است و همین جاست که اهمیت فناوری های چاپ دجیتال مشخص می شود. پایداری و اقتصاد دورانی هم از موضوعات اصلی امسال و سال های پیش رو خواهد بود، تا حدی که کشورها به فکر تاسیس کارخانه های بازیافت متعدد افتاده اند.
با این اوصاف، من پیش بینی می کنم که چاپ دیجیتال مخصوصا با سیستم های جوهرافشان پیشرفته ی خود می تواند بازار را به دست بگیرد و بازار چاپ تونر را به چالش بکشد. یکی از بخش هایی که چاپ دیجیتال در آن خوش می درخشد، چاپ بسته بندی های انعطاف پذیر است. ترکیب چاپ دیجیتال با بسته بندی انعطاف پذیر می تواند برگ برنده ی قدرتمندی در بازار جهانی امروز باشد که فضای میان برندهای رقیب را از همیشه رقابتی تر کند.

سوفی مویناگ، مدیر فرآیندها و بازاریابی، کمپانی Anglia Labels
به نظر من سال 2024 به خاطر عواملی مانند ناپایداری های اقتصادی، کمبود سرمایه گذاری و مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه ی تولید، سال پرچالشی خواهد بود. پیشرفت فناوری و رشد زیرساخت ها و تجهیزات چاپ دیجیتال نیازمند سرمایه گذاری های کلان در این بخش است که با این شرایط اقتصادی ناپایدار کار ساده ای نیست.
به کارگیری جریان کار اتوماتیک و برخورداری از Industry 4.0 اگرچه نتیجه ی بسیار اثربخشی برای کسب و کارها دارد، اما راه اندازی آنها مخصوصا برای کسب و کارهای متوسط و کوچک اصلا ساده نیست. ایجاد زیرساخت های چاپ دیجیتال بسته بندی به بودجه ی کلان نیاز دارد که هر کسب و کاری از پس آن برنمی آید. همین اتفاق می تواند منجر به ورشکستگی برخی از برندها و بزرگ تر شدن برخی برندهای دیگر شود.

شان پاتل، مدیر بخش گسترش کسب و کار، کمپانی Arrow Systems
در سال گذشته شاهد بودیم که بسیاری از چاپخانه های بسته بندی و لیبل سنتی، به سیستم های چاپ دیجیتال روی آوردند. به نظر می رسد که چاپ دیجیتال با سرعتی بیشتر از آنچه انتظارش را داشتیم در حال فراگیر شدن است. همچنین اینکه برخی از مهمترین پیشرفت های صنعت چاپ در 2023 مربوط به سیستم های جوهرافشان است. ماشین های جوهرافشان پیگمنتی پایه آب ثابت کرده اند که مخصوصا در بخش چاپ لیبل عملکرد بسیار خوبی دارند.

پاتریک گرابر، رئیس و مدیرعامل، کمپانی Bobst
بعد از پیشرفت های قابل ملاحظه ای که در سال های پس از کرونا در بخش چاپ لیبل و بسته بندی شاهد بودیم ، در سال 2024 انتظار داریم که به دلیل عواملی مانند ناپایداری های اقتصادی و سیاسی در سطح جهان، نرخ بالای تورم و رکود در سرمایه گذاری ها، از شتاب این رشد کاسته شود.
انتظار داریم که در سال 2024، کسب و کارها سرمایه گذاری های هوشمندانه تری انجام دهند و قطعات و تجهیزات خود را بهینه تر کنند. سه روند مهم سال 2024 در جریان تولید، افزایش اثربخشی، بهره وری و کاهش هدررفت است که هر سه در سایه ی تجهیزات بهینه و پیشرفته قابل انجام هستند. پایداری و اقتصاد دورانی یکی از موضوعات اساسی صنعت بسته بندی و لیبل خواهد بود که طراحی بسته بندی، نحوه ی به کارگیری مواد اولیه، فرآیندهای تولید و بازیافت زباله را تحت تاثیر قرار می دهد.
یک چالش مهم دیگر در این صنعت، کمبود نیروی کار ماهر است که کسب و کارها باید این چالش را با فرآیندها و سیستم های اتوماتیک جبران کنند. سال 2024 سال استقبال گسترده از ماشین های جوهرافشان لیبل است که مخصوصا در کنار سیستم های فلکسو می توانند اثربخشی خط تولید را دگرگون کنند.

پائول فیلبریک، مدیرعامل بخش چاپ، کمپانی Close Brothers Asset Finance
به عقیده ی من مشکلاتی مثل قیمت بالای انرژی و کمبود مواد اولیه در صنعت که به بالا رفتن قیمت ها منجر شده، رونق بازار را با مشکلاتی مواجه کرده است. بر طبق مطالعاتی که توسط شرکت خود ما انجام شده، 44 درصد از شرکت های فعال در زمینه ی بسته بندی و لیبل عقیده دارند که اقتصاد این صنعت در 12 ماه آینده رو به بهبود است اما 54 درصد نگران رکود هستند. همچنین از هر 10 کمپانی، 4 کمپانی فکر می کنند بازار صنعت بسته بندی در سال 2024با رشد قابل ملاحظه ای همراه است، اما 22 درصد نگران رکود بیشتر هستند. از این بین، 82 درصد عقیده دارند که صنعت بسته بندی و لیبل همان روند سال های گذشته را دنبال خواهد کرد. اما خوشبختانه اغلب برندها می توانند هزینه های کسب و کار خود را به خوبی محاسبه کرده و استراتژی های سال آینده را با تمرکز بر نقاط ضعف و قدرت خود تبیین کنند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.